39 proc. Polaków ma w planach wiosenny remont; przed rokiem - 45 proc.
W raporcie Santander Consumer Banku wskazano, że blisko połowa ankietowanych (49 proc.) remont będzie wykonywać stopniowo, w ramach swoich finansowych możliwości. To także odpowiedź, którą wybrała ponad połowa ankietowanych kobiet (52 proc. w stosunku do 44 proc. mężczyzn).
Zgodnie z wynikami badania niemal co trzeci badany (31 proc.) decyduje się wykonać większość prac samemu, aby zaoszczędzić lub stawia na szybkie i tanie odświeżenie wnętrza. Na ekspresowe i tanie remonty najczęściej wskazywała grupa wiekowa 60+ (42 proc.), natomiast najrzadziej pięćdziesięciolatkowie - 26 proc. - oraz najmłodsza grupa badanych - 18-29 lat (27 proc.). Z kolei jedna czwarta respondentów stwierdziła, że chce zrobić tylko niezbędne naprawy, aby ograniczyć koszty większych prac.
Z kolei co piąty ankietowany przyznał, że planuje większy remont, jednak poszukuje tańszych materiałów i oszczędnych rozwiązań. Taki scenariusz najczęściej wskazywali dwudziestolatkowie – 28 proc. Z kolei 14 proc. respondentów decyduje się na zatrudnienie profesjonalnej ekipy do wykonania kompleksowych prac. Wśród tych osób dominują trzydziestolatkowie (30 proc.). Ankietowani wskazywali też, że nie skupiają się jedynie na odnowieniu przestrzeni, ale chcą podjąć się większych inwestycji w energooszczędne rozwiązania, które będą rzutowały na zmniejszenie rachunków w przyszłości - takie zmiany chce wprowadzić 12 proc. ankietowanych.
Respondenci zostali zapytani też o to, ile pieniędzy chcą przeznaczyć na remont. Najwięcej (42 proc.) zadeklarowało, że planuje wydać do 10 tys. zł. Z kolei 29 proc. wskazało na przedział między 10 a 20 tys. zł, 10 proc. chce wydać między 20 a 30 tys. zł, a 6 proc. między 30 a 40 tys. zł. Remonty powyżej 40 tys. zł planuje 7 proc. badanych.
Najwięcej ankietowanych (58 proc.) chce sfinansować zmiany ze swoich oszczędności, a co drugi z tej samej grupy ankietowanych wybrał również odpowiedź - z bieżących dochodów. Niemal co piąty badany wskazał, że posłuży się pieniędzmi pozyskanymi z dodatkowej pracy lub premii, a reszta postawi na produkty bankowe lub pożyczki.
Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w dniach 02-10 kwietnia 2025 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków. Próba n = 1000. (PAP)
fos/ mmu/
