29 wrzesień 2021

NFZ: na Mazowszu 38 proc. placówek POZ zgłosiło się do programu Domowej Opieki Medycznej

Na Mazowszu 38 proc. placówek POZ zgłosiło się do udziału w programie Domowej Opieki Medycznej, w ramach której przekazywane są informacje o pacjentach z COVID-19 kwalifikujących się do monitorowania pulsoksymetrem - przekazał Mazowiecki NFZ.
REKLAMA

Projekt Domowej Opieki Medycznej (DOM), czyli system zdalnego monitoringu pacjentów z COVID-19, Ministerstwo Zdrowia uruchomiło jesienią 2019 roku. Każdy, kto ma pozytywny wynik testu na koronawirusa, może otrzymać pulsoksymetr. Urządzenie bada poziom nasycenia krwi tętniczej tlenem i przekazuje dane do centrum monitoringu, co umożliwia szybką reakcję - wezwanie do pacjenta pogotowia ratunkowego - ratującą życie.

"Warto nieustannie przypominać i zachęcać świadczeniodawców do wzięcia udziału w programie domowej opieki medycznej. Daje on monitorowanym pacjentom poczucie bezpieczeństwa, a w razie zagrożenia zdrowia umożliwia natychmiastową reakcję" - podkreśla dyrektor mazowieckiego NFZ Zbigniewa Terka.

Mazowiecki NFZ przekazał PAP, że w regionie do programu DOM zgłosiło się 262 świadczeniodawców z 689 (38 proc.). Populacja świadczeniobiorców objętych opieką liczy 2 836 078 osób, co stanowi około 56 proc. wszystkich pacjentów z list lekarza POZ.

Mazowiecki NFZ zwraca uwagę, że jednym z istotnych parametrów epidemii jest obciążenie szpitali. Obecnie na Mazowszu z podejrzeniem zakażenia COVID-19 w szpitalach poziomu I przebywa 109 pacjentów, natomiast w szpitalach poziomu II i w szpitalu tymczasowym - 180 pacjentów.

Pacjenci, którzy ukończyli 55 lat są automatycznie włączeni do programu DOM. Po stwierdzeniu pozytywnego wyniku na COVID-19 pracownik Poczty Polskiej dostarczy urządzenie do domu pacjenta.

Jeśli natomiast pacjent ma mniej niż 55 lat, aby otrzymać urządzenie musi wypełnić formularz kontaktowy Pulsocare, który znajduje się na stronie Ministerstwa Zdrowia: https://form.govtech.gov.pl/ankieta/580284/formularz-pulsocare-dla-osob-ktore-ukonczyly-55-rok-zycia.html lub może zostać zakwalifikowany przez zarejestrowanego w systemie DOM lekarza podstawowej opieki zdrowotnej.

Lekarz po otrzymaniu informacji, że u pacjenta zdiagnozowano COVID-19 może na podstawie wywiadu medycznego zakwalifikować go do programu telemonitoringu. Wtedy pacjent otrzyma dane do logowania w systemie przez SMS, a pulsoksymetr zostanie dostarczony za pośrednictwem listonosza Poczty Polskiej. Więcej informacji na ten temat można uzyskać, dzwoniąc na Telefoniczną Informację Pacjenta (TIP) na numer – 800 190 590.

Pulsoksymetry to proste urządzenia elektroniczne służące do nieinwazyjnego pomiaru saturacji krwi oraz tętna. U osób zdrowych prawidłowa saturacja wynosi około 95-100 proc. Pacjent zakłada na palec pulsoksymetr, a urządzenie automatycznie łączy się z telefonem, na którym jest wgrana aplikacja PulsoCare. Wyniki, po wprowadzeniu przez pacjenta do aplikacji na telefonie lub w komputerze, są przesyłane do systemu.

Jeśli parametry pogorszą się - konsultanci i lekarze pracujący w Centrum Kontaktu Domowej Opieki Medycznej otrzymują natychmiastowe powiadomienie w przypadku nieprawidłowego wyniku badania. Pacjent może zostać skierowany na zdalną konsultację, która odbywa się w formie teleporady z lekarzem. W razie konieczności konsultanci wezwą do pacjenta pogotowie ratunkowe.

Program Domowej Opieki Medycznej jest bezpłatny i całkowicie finansowany ze środków własnych Ministerstwa Zdrowia w ramach rezerwy celowej.(PAP)

Autorka: Karolina Kropiwiec

kkr/ mhr/

PRZECZYTAJ JESZCZE
Koronawirus
mazowieckie
zobacz mapę / szczegóły
REKLAMA

Kalendarz Wydarzeń / Koncertów / Imprez w Grodzisku